Inwestycje

TORPOL podpisał umowę z PKP PLK.

W piątek w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu doszło do podpisania umowy na dokończenie modernizacji lini kolejowej E59 na odcinku Rawicz – Leszno. Zwycięzca przetargu firma TORPOL wykona wszystkie prace do końca połowy grudnia 2020 roku.

Pracowników wspominanej wyżej firmy na placu budowy w pobliżu jak i w samym Rawiczu było widać już od kilku tygodni, o czym pisaliśmy w tym artykule: Prace na kolei ruszyły do przodu. Nowy wykonawca pojawił się na placu budowy

Przed rozpoczęciem weekendu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z firmą TORPOL na dokończenie prac modernizacyjnych na linii kolejowej pomiędzy Poznaniem, a Wrocławiem, przebiegającej przez Rawicz. Poznańska firma, która jest pionierem w budowie nowoczesnych linii kolejowych i torowisk tramwajowych w Polsce zajmuje się już modernizacją tej właśnie lini na odcinku od Leszna do Czempinia. 

Dotychczas po zejściu z placu budowy przez włoskie konsorcjum ASTALDI, które jesienią ubiegłego roku zrezygnowało z tej inwestycji, w kwestii modernizacji działo się mało. Przełom przyniosło dopiero wyznaczenie w listopadzie przez PKP PLK tymczasowego wykonawcy, który zabezpieczy inwestycję i dokończy prace torowe rozpoczęte przez ASTALDI. Zakład Robót Kolejowych DOM z Poznania, jako spółka zależna od PKP, podjął się tego zadania, do którego należało przywrócenie ruchu na torze nr 2 z Rawicza do Żmigrodu, oraz budowa toru nr 4 i peronu drugiego na stacji w Rawiczu, wraz z wszystkimi potrzebnymi rozjazdami. Do zadań ZRK DOM należy również budowa jednego z torów na odcinku Bojanowo – Leszno i modernizacja przystanków na tym odcinku.

Jakie prace już wykonano?

Wartość podpisanej przez PKP i ZRK DOM umowy to 45 mln zł netto. Początkowy termin zakończenia prac przez wykonawcę zastępczego wyznaczono na I kwartał tego roku. Według najnowszych zapewnień PKP, poznański zakład zakończy prace do czerwca tego roku. Obecnie prowadzone są prace wykończeniowe na peronie nr 2 i torze nr 4 na terenie stacji w Rawiczu. Od wtorku zajdą ważne zmiany w odjazdach pociągów z rawickiej stacji, o których piszemy w tym artykule: Od wtroku z nowego peronu. WAŻNE zmiany dla pasażerów!

Znacznie drożej?

Umowa z nowym wykonawcą generalnym – firmą TORPOL opiewa na  570 milionów złotych (brutto). Jest to cena o wiele większa niż wartość pierwotnej umowy, którą PKP podpisało z pierwszym wykonawcą – ASTALDI. Kwota tej umowy wynosiła 355 mln złotych. Zatem dlaczego taka różnica? Jak uzasadniało ASTALDI, przyczyną zerwania umowy z PKP, był nagły i gwałtowny wzrost cen, który nie był do przewidzenia. Przyczyna zerwania umowy przez ASTALDI plus sytuacja, w której PKP zostało postawione pod ścianą, nie pozwalały na negocjację ceny, która wydaje się być adekwatną w obecnej sytuacji. 

Kiedy koniec prac przy wiadukcie na Piłsudskiego?

TORPOL zrealizuje wszystkie nie dokończone, oraz nierozpoczęte jeszcze prace, które znajdują się w planie modernizacji lini E59. W obrębie Rawicza do ich zadań będzie należało: modernizacja infrastruktury torowej, wraz z budową perony nr 1 w Rawiczu. Oprócz tego TORPOL dokończy budowę wiaduktów kolejowych w ciągu ulicy Piłsudskiego i Świętojańskiej w Rawiczu. 

Według PKP, nowy wykonawca rozpocznie pracę w czerwcu, jednak ja można zauważyć, na placu budowy już widać pracowników i wozy techniczne z logiem TORPOL. Koniec całej inwestycji zaplanowano na połowę grudnia 2020. Jest to ostatni z możliwych terminów, który pozwoli na zachowanie dotacji unijnej w ramach programu: „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility).

W czerwcu nowy wykonawca ma przedstawić harmonogram prac, który będzie zawierał szczegółowe informację odnośnie inwestycji i termin zakończenia budowy wiaduktu kolejowego łączącego Rawicz z Masłowem, który w najgorszym przypadku będzie przypadał na grudzień 2020 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *